Just nu går det tyvärr inte att komma fram till oss via telefon.

Läs mer
Gå direkt till innehåll
NSR AB
Sök

Konsumenrätt för begagnade varor

Den begagnade bilen du har köpt går sönder efter bara några dagar. Efter reparation är det samma sak igen efter en kort tid. Hantverkaren har gjort lika mycket skada som nytta. Se där några situationer då det kan vara bra att ha koll på konsumenträtten men juridiken bidrar också till en mer hållbar konsumtion

Den hållbara juridiken

För att både människa och planet ska må bra är vi fler och fler som vill konsumera hållbart. Var och en har sina skäl, vanligast är nog den egna ekonomin och miljön. Att köpa nytt ofta och så fort något går sönder är inte särskilt hållbart. Köpa kvalitet som håller, låta laga det som ändå går sönder och köpa begagnat i bra skick när vi behöver något ”nytt” är bättre.

Företagens ansvar för fel gör att vi istället för att kasta bort en felaktig vara och köpa en ny kan få varan lagad.  Företaget får extra kostnader och förlorar sin vinst på affären. Detta gör företaget motiverat att sälja varor av tillräckligt hög kvalitet och skräpet försvinner av företagsekonomiska skäl.

En reparation är mycket mer resurseffektiv än nyproduktion vilket gör att en reparation av en vara är betydligt bättre för miljön än produktion av en ersättningsvara. Att inte omedelbart häva ett avtal om köp av en felaktig vara eller tjänst utan istället kräva reparation är därför ett lätt sätt att värna miljön.

Köp tryggt även på second hand

Den konsumenträttsliga lagstiftningens syfte är att skydda och stärka dig som konsument vid köp av både varor och tjänster. Skyddet gäller när du köper av ett företag. Tyvärr har du inte alls samma skydd om du köper av en annan privatperson.

Skyddet består bland annat av en rätt att klaga under tre år och köper du en vara har du ett extra starkt skydd de första sex månaderna som en garanti enligt lag. Blir det fel har du rätt till reparation, leverans av en annan likvärdig vara, prisavdrag eller hävning och att det måste ske i just den ordningen för att en vara eller en tjänst så långt möjligt ska komma till nytta genom att fel ställs till rätta. Det är mest resurseffektivt och därför miljövänligt.

Lagens skydd gäller även för begagnade varor och på reapriser. Samma regler gäller när du köper en begagnad eller prisnedsatt vara som en ny. Det viktigaste är att du hör av dig med ditt klagomål till företagen så fort du har upptäckt felet.

Vad har jag för rättigheter när det gäller reparation av en vara?

Om en sak som du äger går sönder eller bara behöver fräschas upp så är det tryggt att låta göra det. Företaget som reparerar din sak är skyldiga att:

  • göra jobbet fackmässigt
  • avråda dig från tjänsten om den inte är till rimlig nytta för dig, t.ex. kostar mer än vad varan är värd.
  • erbjuda en specificerad faktura så att du ser vad som har gjorts och behöver inte betala i förskott.

Du har alltid rätt att avbeställa tjänsten innan den har utförts och behöver då bara betala de extrakostnader som företaget har haft.

Blir det fel så gäller ungefär samma regler som för när du har köpt en vara: nytt försök att utföra tjänsten, prisavdrag eller hävning. Även här är det viktigt att klaga så fort som möjligt.

Kontakta oss

Växel: 042-400 13 00
Kundservice: 042-400 13 40
E-post: kundservice@nsr.se

Kundservice öppettider

Måndag-onsdag 08.15-16.15
Torsdag 08.15-15.00
Fredag 08.15-16.15
Lunchstängt 12.00-12.30

E-tjänster

Samtliga e-tjänster och blanketter
Anmäl dig till våra digitala utskick

Postadress

NSR AB
251 89 Helsingborg

Besöksadress

Hjortshögsvägen 1
254 64 Helsingborg
Hitta till oss

Organisationsnummer

556217-4580

Snabblänkar